- חשיבות גביית חובות היא חשובה לעסקים מסיבות רבות, למשל:
- לשמור על התזרים המזומנים של העסק, שהוא המשאב הדרוש לשלם לעובדים, לספקים, מיסים ולהשקעות.
- למנוע את אובן הרווח שנרשם בדו"ח רווח והפסד, אבל לא מתאפיין בתזרים המזומנים.
- לשמר את המוניטין של העסק, שהוא הבסיס לייצר יחסי לקוח אמינים וארוכי טווח.
- להגביר את האחריות של הלקוח, שהוא מחוייב לשמור על ההתחייבויות שלו ולשלם את החוב במלואו ובזמן.
- משרדנו מלווה עסקים ביישום מדיניות גבייה ברורה שתחדד את התנאים, האמצעים, האחריוּת, המענה של גביית חובות בעסק.
חובות אבודים – מה עושים כשהלקוח אינו משלם?
רבים מבעלי העסקים והחברות נתקלים מדי פעם במצב שבו לקוחות אינם משלמים עבור המוצרים או השירותים שסופקו להם. במקרים אלה, החוב הופך ל"אבוד" עבור בעל העסק. חוב אבוד מוגדר כחוב שלקוח אינו משלם במשך תקופה ארוכה, למרות ניסיונות הגבייה.
מהם הצעדים שכדאי לנקוט כשנתקלים בחוב אבוד?
ראשית, חשוב לבצע מעקב אחר החשבוניות והתשלומים באופן שוטף. ברגע שמזהים פיגור בתשלום מעבר לתנאי האשראי שנקבעו, כדאי ליצור קשר עם הלקוח לבירור.
אם נתקלים בחוסר שיתוף פעולה מצד הלקוח והחוב נותר בעינו, הצעד הבא הוא לשלוח מכתב התראה רשמי הקורא לפרוע את החוב תוך פרק זמן מוגדר. מומלץ ליידע את הלקוח כי אי תשלום יוביל לנקיטת אמצעים משפטיים.
אם גם התראה בכתב לא הועילה, האופציה הבאה היא לשקול תביעה משפטית נגד הלקוח החייב. תביעה משפטית עשויה להניב פסק דין המחייב את החייב בתשלום, ואף מאפשרת נקיטת צעדי הוצאה לפועל לגביית החוב.
טיפול מונע עדיף תמיד, ולכן רצוי לנקוט באמצעי זהירות מול לקוחות חדשים, כגון ביצוע בירור מקדים על הלקוח (בדיקת BDI, דן אנד ברדסטריט, ניהול סיכונים, מידע עסקי, לרבות מוסר התשלומים והגדרת תנאי אשראי מתאימים.
עם זאת, במידה וחוב אכן הופך לאבוד, חשוב לפעול באופן מסודר על פי השלבים שתוארו כדי לנסות ולגבותו או למצער למזער את הנזק.
צרו קשר – לא הכל אבוד